Za maminku, za tatínka, za tetu … aneb když nechce dítě jíst.

29.5.2014
Často dostávám dotazy od rodičů co dělat s tím, že se jejich dítě vůbec nechce jíst, jí jenom některé potraviny, nechce jíst určité potraviny apod.

Ano, také to znám :-) Spousta rodičů se setká s haněním jídla – „Ble, fuj, nechciiiii….“, úplným odmítáním – „Nebudu papat!“, vybíráním potravin – „Jenom samotný chleba!“ nebo třeba odmítáním konkrétních potravin – „Masíčko nechci.“ Ve většině případů to není žádná nemoc, ale jiné faktory, které do stravování vstupují. Bohužel my rodiče často uděláme ze základní lidské potřeby – potřeby jídla – boj o moc, a problémy začínají.

Více informací se dozvíte na workshopu pro rodiče, který pro Vás připravujeme s mou sestrou, nutriční terapeutkou, Barborou Vlčkovou, na měsíc červenec. :-)



Několik tipů, jak na „špatné“ strávníky :-)

1.      BUĎTE DOBRÝM VZOREM!!!

První a nejdůležitější krok k úspěchu jste Vy, rodiče. Jezte tak, jak byste chtěli, aby jedli Vaše děti. Nečekejte, že Vaše dítě bude milovat zeleninu, když Vy se rajčete ani nedotknete. Maminka, která stále drží dietu, tatínek, který slupne pár namazaných chlebů u televize na pohovce… No však víte, o čem mluvím.

2.      NENUŤTE A NAUČTE DÍTĚ JÍDLO PROŽÍVAT

Je k ničemu dítě nutit – jídlo mu akorát zprotivíte. A ono samo obvykle ví, kdy má hlad (než ho zkazíme). Také nekrmte dítě, když něco dělá. Opravdu chcete, aby se naučilo nemyslet na to, co jí, když je zrovna zabaveno jinou činností? Strkat mu řízek do pusy, když si jezdí s vláčkem a vůbec nevnímá, asi není to „pravé ořechové“.

3.      NEDRAMATIZUJTE TO

Jak jsem již psala, nedělejte z toho záležitost „kdo s koho“. A dejte tomu volný průběh. Vážně věříte tomu, že dítě vydrží týden nejíst? Dva, tři dny bez jídla nikomu neublíží a vězte, že v našich zemích jsou problémy spíše s obrovským nárůstem obezity (viz článek mojí sestry) než s tím, že by děti umíraly hlady. Vydržte a nepropadejte panice. Uvidíte, že se to vyplatí.

4.      STANOVTE HRANICE

Žádné zákusky a sladkosti místo jídla, žádná náhradní řešení (aneb „Nechceš brokolici, nevadí, uvařím ti těstoviny“), žádné náhražky. U dětí do 3 let je vhodné nechat prostor pro jídlo delší (i 30 – 45 minut), u starších stačí 20 minut.

5.      PREVENCE

Dovolte dítěti zvolit si ze dvou variant, které by chtělo jíst (a potom už neustupujte!), bude mít dobrý pocit z toho, že má tu „moc“ si zvolit. Přizvěte jej k přípravě jídla, bude si jej více vážit a pravděpodobně jej raději ochutná.

6.      A POSLEDNÍ – ŽÁDNÉ MANIPULACE

Nesnažte se dětem vyhrožovat („Když to nedojíš, žádná pohádka!“), neuplácejte je („Když to pěkně spapáš, dostaneš bonbonek.“). A ani je neproste („Aspoň kousíček“). Neberte si to osobně. Někdy je to otázkou „období vzoru“, kdy dítě zkouší, kam může zajít. Někdy je to tak, že se dítě zrovna naučilo správně používat „ne“.

Krásná ukázka stolování z Montessori prostředí :-)


Připravila: Hana Syslová Vlčková


 www.miniskolka-monte.cz

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - Za maminku, za tatínka, za tetu … aneb když nechce dítě jíst.

Reklama