PROPAGÁTORKA FITNESS VERONIKA PALUŘÍKOVÁ: NA PŘEDSOUTĚŽNÍ DIETU JSEM SI UŽ ZVYKLA.

26.2.2014
Veronika je mladá ambiciozní slečna, která se mi líbí. Je sympatická a především o svých plánech nemluví, ale realizuje je. Veronika je úspěšnou závodnicí v kategorii body fitness. Navíc je podle mého názoru dobrým vzorem pro ostatní děvčata. V době, kdy se mluví o obezitě mladé generace jako o běžném jevu, je tento přístup motivací nejen mladším ročníkům. Fitness a zdravý životní styl má v Uherském Hradišti novou propagátorku a motivátorku! 

Veroniko, jaký byl první impuls a motivace pro návštěvu posilovny? Věnovala ses předtím nějakému sportu?

Mojí největší motivací bylo získat vysněnou postavu a na té neustále pracovat. Samozřejmě začátky byly velmi těžké, ale když člověk něco chce, musí si za tím jít.

K posilovně a k závodní činnosti mi ale dopomohli kamarádi. Od malička jsem aktivní dítě, nevydržím den bez toho, aniž bych něco nedělala po sportovní stránce. Jezdila jsem na bruslích, na kole, na koni, chodila plavat a běhat. Momentálně zařazuji všechno možné, posilovnu každý den a ostatní sporty podle zbývajícího času.

V loňském roce jsi závodila v kategorii Bikini fitness. Můžeš tuto kategorii upřesnit?

​Zkusila jsem kategorii Body fitness, Fitness model a Fitness bikini. Fitness bikini mně jako kategorie seděla nejvíc. Už z toho důvodu, že v této kategorii má žena možnost předvést svoji postavu, aniž by měla přesně stanoveny základní postoje, jako je tomu v jiných kategoriích. Nejsou kladeny nároky na velký svalový rozvoj, ale na přirozený postoj ženy a jemně propracovanou sportovní postavu.

Po jak dlouhé době ses odhodlala vstoupit na závodní prkna? Na co všechno se musí závodník připravit? A jak takové závody probíhají?

Jsem člověk, co chce všechno. Takže s kamarádovým návrhem závodit  jsem neváhala a řekla, že to zkusím (smích). Do té doby jsem cvičila přibližně jeden rok v posilovně.  V přípravě je nejdůležitější dieta, na druhém místě je pak tvrdý trénink. Trénovala jsem pětkrát týdně tzv. silový trénink s každodenním hodinovým kardiem. 

Co se týká průběhu závodů, tak záleží na tom, v jaké kategorii člověk soutěží, ale u většiny je to stejné. Závody probíhají hned od rána, kdy se zapíšou účastníci (někteří se měří a váží) a zaplatí startovní poplatek. Poté odchází do šaten, kde se připravují, natírají hnědou barvou, ženy se různě líčí, upravují, načesávají. Závodníci jsou seznámeni s časem, kdy jejich kategorie půjde na pódium. V dopoledních hodinách většinou probíhá semifinále a v odpoledních hodinách už nastupují jen závodníci, co se dostávají do finále. Celý den je hodně náročný, ale ten zážitek stát na pódiu pak stojí opravdu za to (úsměv).

Jak probíhá samotná soutěž a jaká kriteria se posuzují?

Kritéria u Fitness bikini jsou individuální podle hodnoticí poroty, protože každý z porotců má jiný názor na symetrii postavy. Hodnotí se celkový dojem, celkový vzhled, postava, plavky, chůze, sebeprosazení, sebevědomí a velmi důležitý je rovněž úsměv.

Předpokládám, že podstoupit "závodní dietu" muselo být pro tebe poprvé hodně nečekané. Můžeš čtenářům popsat, jak taková dieta probíhá?

Dieta, jak už jsem zmínila, je velmi důležitá a taky hodně náročná. Já jsem zpočátku nedokázala pořád pochopit, čeho všeho se musím vzdát. Jídlo mám hodně ráda, a tak to pro mě bylo celkem těžké. Závodní dieta je zaměřena hlavně na dostatek bílkovin. Také můj jídelníček byl tvořen převážně bílkovinami, jako je maso, tvarohy, proteinové nápoje, cottage, tuňák atd. Ze sacharidů to byly především vločky a rýže. Při hladu a chuti na jídlo jsem jedla hodně zeleniny a oříšků. Vynechala jsem veškeré ovoce, sladkosti, tučné jídla, alkohol. Dnes už je to poněkud jednodušší, zvykla jsem si na fitness stravu a umím mnoho výborných receptů na jídla, která mi moc chutnají (smích).


Jak se stravuješ v průběhu roku? 

​Na dietní stravu jsem si hodně zvykla. Už si asi nedokážu představit snídani bez vloček a bez dalších jídel , která si připravuju (smích). Příprava jídla mi zabere docela dost času, ale někdy si jej připravím i na několik dnů dopředu. Stravuji se šestkrát denně.  Moje snídaně se skládá většinou z ovesných vloček, ke kterým přidám oříšky, ovoce, protein, někdy osladím stévií. Svačina je většinou nějaké ovoce, rýžové chlebíky s kuřecí šunkou nebo nízkotučným sýrem plus nějaká zelenina. Oběd většinou nějaké maso se zeleninou a rýží. Na odpolední svačinu si dávám tvaroh oslazený proteinem nebo javorovým sirupem , banánem , hrozinkami, zkrátka tím, co je momentálně k dispozici. Večeři si připravuji už bez sacharidů, většinou cottage sýr nebo tuňák a hodně zeleniny. Někdy před spaním si dávám proteinový nápoj nebo tvaroh.


Používáš při tréninku nějaké doplňky stravy?

​Ráno před tréninkem si dávám tekutý karnitin a proteinový nápoj od Extrifitu. V období závodní diety si dávám ráno CLA s nějakým spalovačem tuků, momentálně mám lipo 6 od nutrexu.


Jak vypadá tvůj běžný tréninkový plán? 

Trénuji pětkrát týdně. Trénink často ho měním, takže popíšu stručně. V pondělí ráno cvičím přibližně hodinu nohy, poté si dávám hodinu na rotopedu. V úterý cvičím hodinu ramena a další hodinu věnuji rotopedu. Ve středu si dávám hodinu na rotopedu. Ve čtvrtek a v pátek se zaměřuji na kruhový trénink, kde projedu celé tělo, ale zaměřím se hlavně na partie prsou, zad, bicepsy a tricepsy. Poté následuje taky rotoped, a to půl hodina až hodina. Někdy se snažím ještě večer cvičit půl hodiny na orbitreku nebo si jdu zaběhat. Dvakrát týdně se ještě snažím chodit plavat.


Osobně se mi líbí zvýšený zájem žen a dívek o oblast fitness, která zažívá za několik posledních let obrovský boom. Jaký je tvůj názor na celkový odklon od ženské kulturistiky do oblasti fitness, kde se obecně jedná o upřednostnění ženskosti? 

Kulturistika žen se mně nelíbí, protože si myslím, že žena kulturistka už není ženou, ale stává se spíš mužem. Podle mě by měl mít ideál ženské krásy hezký kulatý zadek, štíhlé svalnaté nohy, aspoň nějaké prsa, ploché břicho a trochu viditelné ramena, které dávají pak dojem štíhlého pasu (smích).


Daří se ti skloubit koníček s prací?

Momentálně ještě studuji, ale zvládnout se dá všechno. Musí si to jen člověk trochu uspořádat časově, a pak už je to jen radost a dobrý pocit z toho , že člověk udělá každý den něco pro své zdraví.


Jak je náročné  připravit se na závody finančně?

Hodně. Závodní plavky, barva, startovné, cesta na závody, případně nějaké ubytování, to všechno je hodně finančně nákladné. Už jsem i slyšela názory od lidí, že by se na takové věci vykašlali, přece jen z toho není žádný finanční obnos, ani nic podobného. Samotné závodění má však svoje kouzlo a stojí za ten úžasný pocit, kdy stojíte na pódiu a říkáte si , že za tu dřinu to stálo.


Na jaké závody se chystáš v letošním roce?

​Letošní rok chci zatím závodit 14. června v Brně v naturální kulturistice a fitness.


Tímto rozhovorem bys mohla inspirovat spoustu děvčat, které se chtějí odhodlat ke cvičení či k závodění. Co bys jim doporučila?

​Ať se ničeho nebojí a jdou si za svým cílem. Všechno je o pevné vůli. A co bych jim doporučila? Těžko říct, každý si musí najít to svoje, co na něj bude fungovat a co ho bude posouvat dál.


Připravil: Aleš Durďák

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - PROPAGÁTORKA FITNESS VERONIKA PALUŘÍKOVÁ: NA PŘEDSOUTĚŽNÍ DIETU JSEM SI UŽ ZVYKLA.

Reklama