RECENZE NA KNIHU, KTEROU JSEM NEČETL…

7.2.2014
Ano, následující řádky budou patřit nejpůjčovanější knize Knihovny BBB loňského roku Padesát odstínů šedi, kterou jsem skutečně nečetl, ale přesto si neodpustím o ní, potažmo o celé trilogii (dále vyšlo ještě Padesát odstínů temnoty a Padesát odstínů svobody) napsat krátké zamyšlení.

Když jsem zjistil, že žebříček nejpůjčovanějších knih naší knihovny suverénně ovládla autorka E. L. James, zůstal jsem zaražen, protože ač se považuji za dostatečně sečtělého čtenáře, toto jméno mi bylo naprosto neznámé. Dal jsem se tedy do hledání a narazil na překvapivé výsledky.

Knihy se prodalo více než čtyřicet milionů výtisků, čímž předčila i takové stálice knižního trhu, jakými jsou Harry Potter nebo Dan Brown.

Filmové zpracování knihy bude mít premiéru na valentinský svátek v roce 2015 a dokonce jeden nejmenovaný švédský prodejce se knihou inspiroval k vytvoření nové kolekce elegantního prádla, v níž nechybí podprsenky, kalhotky či jiné negližé. Patrně jsem se ocitl mimo hlavní proud většinových trendů, blesklo mi hlavou, ale vzápětí jsem se uklidnil, neboť jsem měl možnost knihu zběžně prolistovat. A protože nepatřím k (patrně) cílové skupině matek a žen v domácnosti, byl jsem zklamán.

Přes šest stovek stran podprůměrného textu, bez nápaditosti a se spoustou zaběhlých klišé, které se objevují možná v „céčkových“ filmech americké produkce, mi zdaleka neodpovědělo na otázku, proč si zrovna tento titul získal takovou přízeň veřejnosti.

V Knihovně BBB je na něj 31 rezervací, což v praxi znamená, že pokud by každý čtenář měl knihu doma 1 měsíc (běžná půjčovní doba), tak se ke mně dostane někdy v červenci roku 2016!!!

A to jsem ještě netušil, že v rychlém sledu bude následovat druhé a třetí pokračování (obě shodně 654 stran), které vyvolá stejný, ne-li větší zájem čtenářů. Začali se na mne obracet nejrůznější známí, zda bych jim mohl „padesát odstínů“ zajistit, dokonce i takoví, o nichž jsem se domníval, že čtou pouze autory oceněné Nobelovou cenou za literaturu. Co tedy stojí za davovou čtenářskou psychózou? Chtějí být všichni na společenských akcích nebo u kávy s kamarádkou „in“? Je možné, že kdo E. L. James nečetl, ocitl se na okraji kulturního života?

Vzpomínám si na dobu, kdy neznalost Michala Viewegha vyvolávala nechápavé pohledy.

Nicméně historie se opakuje. Když jsem zapátral v žebříčku nejpůjčovanějších knih 20. let minulého století (ano, i taková data má knihovna kupodivu k dispozici), nevévodil jim Karel Čapek, ale jistý Bohumil Zahradník-Brodský, autor mělkých a jednostranně zaměřených námětů. Nejčastěji šlo o přitažlivou, svedenou a opuštěnou ženu a ušlechtilého hrdinu. Nepřipomíná vám to něco?

Uvědomil jsem si, že veřejná knihovna s více než 9 000 čtenáři nemůže být institucí pro privilegovanou skupinu intelektuálů, ale právě pro co nejširší veřejnost. A v podstatě není tak důležité co lidé čtou, ale že vůbec čtou. Já osobně přesto počkám, až v České republice vyjde skvělá parodie Colina Trevora Greye 50 Sheds of Grey (Sheds = kůlna, bouda), kterou si ihned půjčím„Jsem tvůj otrok,“ řekla bez dechu, „ať se cítím úplně bezmocná a bezcenná.“ Tak jsem ji zamkl v kůlně a šel do hospody.

Radovan Jančář, ředitel Knihovny BBB

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.