Recenze: Boyband – Best of

28.2.2014
Naše hudební záložka Slováckého magazínu se snaží zabývat hlavně hudbou, která se odehrává v regionu. Avšak nesmíme zapomínat na ty, kteří pochází z kraje, a dotáhli to k statusu „celorepublikově známých interpretů“ či celebrit a z jistých důvodů se zde moc nezdržují. V této chvíli mluvím o čirém hip-hopu, stylu, který je společností řazen k věkově mladším posluchačům, sociálně slabým skupinám, zfetovaným individuím, násilnickým grupám potetovaných svalovců, bohatým jedincům a jiným nežádaným subjektům. Toto hledisko je absolutně mimo mísu. Omyl dokazuje uskupení lidí, sdružujících se ve společnost s názvem Ty Nikdy. Tato společnost nebo chcete-li label je hudbeně-módní trend, který od roku 2006 plní muzikou uši uvědomělých fanoušků pravého rapu. No, abych nechodil kolem horké kaše, ta jistá celebrita, o které byla řeč, se jmenuje Idea (občanským jménem Josef Změlík), který je ředitelem výše zmíněného labelu a člen kapel Ideafatte (2005) a Boyband (2013).

Boyband je skupina, jejíž název reflektuje pohrdání boybandy, skupinami, které se skládají z chlapců, co obvykle zpívají pop a jsou slavné pro svůj mladistvý vzhled a pro své masově oblíbené, obvykle melodické a bezúčelné písničky. Spolu s Ideou tvoří Boyband i jeho slovenský podobně smýšlející trnavský kolega, raper Boy Wonder, což z nich činí prakticky první československou hip-hopovou skupinu u nás. Mimo toto privilegium jich kapela mnoho nedosáhla, jelikož byla založena z legrace v roce 2013. Avšak můj názor je, že pokud to chlapcům vydrží, úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Jeden z důvodů, dle kterého lze takto usuzovat, je fakt, že oba interpreti mají za sebou hodně zkušeností ze svých sólových a skupinových kariér (Idea: skupiny Ideafatte, Dilema, sólo kariéra, Boy Wonder: skupina Turbo Boost, sólo kariéra), takže fanouškům neuteklo toto jediněčné spojení. Prozatím jediným lyrickým zářezem do hlav příznivců skupiny Boyband je deska Best Of, kterou bych vám chtěl zběžně představit.

Nosič s názvem „Best Of“ obsahuje 13 jedinečných zvukových stop odlišných témat, ve kterých se snaží obsáhnout například obyčejné životní problémy rapových interpretů, lidí kolem nich, jejich pocity, nebo vlastní občasně sarkastický pohled na svět či na ně samé. Snaží se velice humorným (i když občas explicitním) způsobem přiblížit a osvětlit jejich názory vám, posluchačům. Někdy je vážně těžké pochopit, co přesně mají tito lyrikové na mysli, každopádně po delším přemýšlení se mi povedlo rozluštit prakticky každé zašifrované posleství. Čímž bych ukončil náročnost textu. Co se týká hostů, na desce „Best Of“ nalezneme slovenskou zpěvačku Zdenku Prednou, skupinu Moja Reč, flétnistu Radima (spolupracuje se známou skupinou Prago Union), člena Ty Nikdy Resta, Škrupa, Djskou eskadru 1210 Symphony, DJ 3CK a tvůrce hudebních podkladů – DJ Fatte, Inphy, Peko, Dtonate, Stratasoul, JSM a FNTM.

Nemůžu vyjádřit svůj vlastní názor, aniž bych se nezeptal sám sebe, jaké klady nebo zápor y tato deska vlastně má. Z vlastní zkušenosti vím, že lidem občas nesedne Ideův projev, protože je pro ně jednoduše nudný, zdlouhavý a jen rádoby vtipný. Je pravda, že dvě hodiny v kuse byste asi Ideu poslouchat nemohli, každopádně CD bylo postaveno tak, aby oba interpreti byli vyváženě slyšet, a proto se mi zdá, že během zhruba čtyřiceti pěti minut hudby zlínský rodák ničím neruší. Boy Wonder má zase v krvi kontroverznost. Některým nezasvěceným lidem by možná mohlo vadit, že se otevřeně vyjadřuje o marihuaně a jejím užívání. Dejme si ale ruku na srdce, v našich státech není takzvaná tráva nic nového, a že se to v těchto kruzích užívá pravidelně, je notoricky známo. Klady jsou určitě upřímnost, trefné popisování normálně nevyřknutelného, vtipnost a pohodovost. Nejoblíbenější věcí z alba je pro mě „Jednou nás budou hrát, mami“, kde si umělci mimo jiné stěžují na nehratelnost jejich výtvorů v rádiích.

Závěrem mého rozboru je třeba říct, že Boyband nejsou jediní tvůrci inteligentní muziky u nás. Prakticky celý Ty Nikdy label se skládá z lidí, kteří rap berou jako vyjádření k problémům z pohledu sebe sama (rapeři Paulie Garand, Rest, Gey). A i ti, přestože nejsou z našeho kraje, si určitě zaslouží naši pozornost.

​Připravil: Vojtěch Vanda

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.