Nejčastější mýty o stravování! Jaké doopravdy jsou?

18.5.2014
Po 17. hodině už nejím, přílohy a pečivo jsou špatné, čím míň sním, tím víc hubnu … Poznáváte se? Pozor na omyly a pověry, které vám k hubnutí rozhodně nepomůžou.

Téma hubnutí, zdravého stravování a cvičení je velmi populární a často se mi stává, že se ocitnu v situaci, kdy se začne probírat, jak se lidé stravují, co dělají pro své tělo či jak se jim daří či nedaří hubnout. A já většinou jen tiše pozoruji a poslouchám. :-) Když slyším, že se řídí správnými zásadami, tak mám skrytou radost a moc jim fandím. Bohužel častěji se stává, že lidé mají špatné návyky, ale s chutí „radí“ i svým známým. A tak se nejvíce rozšiřují mýty a pověry, které se nedají lidem snadno vymluvit. (A že se sem tam neudržím a opravdu zapáleně se o to snažím. :-)

Proto jsem se rozhodla věnovat tento článek prvním šesti mýtům, těm úplně nejvíc rozšířeným, těm, které nejčastěji slyším od svých klientů či v mém okolí.  Vzhledem k množství rozšířených mýtů se k tomuto tématu určitě ještě v této rubrice vrátíme a ukážeme si, jak teda určitě ne.

Takže pro vás, co už jste někdy drželi nějakou dietu nebo ji hodláte držet, či ji drží někdo z vašich známých, prosím pročtěte si pečlivě následující řádky.


1.      Mýtus - Od pěti večer nesmím jíst, jinak přiberu

To je velký nesmysl. Pokud nechodíte spát v osm hodin večer, v pět rozhodně nemůže být poslední jídlo. Tělo hladoví (i když to třeba vědomě nevnímáte), chybí mu potřebné živiny a tím pádem přes noc ztrácí svalstvo, zpomaluje metabolismus. Takže určitě 2 - 3 hodiny před spánkem zařaďte plnohodnotné jídlo s doporučením, že u večeře preferujte spíše bílkoviny.


2.      Mýtus – Při hubnutí musím vynechat pečivo a přílohy (sacharidy)

Jeden z nejrozšířenějších mýtů vůbec. Pečivo a přílohy (sacharidy obecně) by měly být součástí každodenního jídelníčku, a to i redukčního. Nenuťte své tělo hladovět. Sacharidy jsou důležitým zdrojem energie pro činnost svalů a mozku, udržují pocit sytosti a navíc obsahují velmi důležitou vlákninu pro správnou činnost střev. A v případě, že všechny přílohy zaměníte pouze za zeleninu, připravíte se o spoustu důležitých vitamínů a minerálních látek.


3.      Mýtus – Po light potravinách se hubne

To je pravda pouze částečně. Některé light potraviny obsahují různé složky a zahušťovadla, které energetický příjem navyšují, a to uměle. A od kdy je pro naše tělo lepší jíst náhražky než kvalitní potravinu?


4.      Mýtus – Když budu moc pít, budu mít vyšší váhu

V tomto případě je opak pravdou. Čím víc vody vypijete, tím víc ji i vyloučíte! Jestliže nedodržujete pitný režim, tělo vodu zadržuje a tím pádem stoupá hmotnost. Snažte se tedy denně vypít 25 – 35 ml vody na kg vaší hmotnosti.

5.      Mýtus – Za všechno můžou geny

Už teď si dokážu představit, jak se spousta z vás rozčiluje, že to není žádný mýtus, ale že je to opravdu tak :-) Ale není. Ruku na srdce, dědičnost sice také hraje roli při obezitě, ale pouze částečně. Dědí se bohužel zejména životní styl a stravovací návyky či nechuť sportovat. Ale i v případě, že máme obézní rodiče, my můžeme být štíhlí. Vše je jen na nás.


6.      Mýtus – Čím míň budu jíst, tím víc zhubnu

A na závěr jeden z nejrozšířenějších mýtů vůbec. Určitě jste se už setkali s někým, kdo jedl dle vás jak … a měl štíhlou postavu. A vy sami si říkáte – kam to dává? Já jím ani  ne polovinu z toho a jsem při těle! Ano, je to možné. Spousta mých klientů má tyto návyky a pak jsou překvapení, jak je mnou navrhnutý redukční jídelníček plný jídla a oni to nemohou ani sníst! :)

V případě, že vůbec nejíte, ano, na chvíli vaše tělo může ztrácet hmotnost, ale každou přijatou potravinu pečlivě ukládá na horší časy. A poté (zejména večer) se normálně najíte a tělo co? Lekne se, že zítra zase nebude, tak rychle ukládá a ukládá. A tak to jde stále dokola a hmotnost stoupá. Když dáte tělu pravidelnou stravu, v optimálním množství, nebude mít strach z nedostatku a nebude tak muset ukládat.          

Tak neblázněte – nehladovějte!  :-)


A jestli vy znáte nějaké další „zaručené pravdy“a nevíte, zda-li je to správně nebo ne, napište mi email a já vám ráda odpovím a poradím, jak na to.


Připravila: Barbora Vlčková


www.chcemezitzdrave.cz


Facebook Báry Vlčkové


Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - Nejčastější mýty o stravování! Jaké doopravdy jsou?

Reklama