Mýty v Montessori pedagogice II.

2.8.2014
Montessori pedagogika, stejně jako kterýkoli jiný systém, je opředena spousty mýtů, které lidé často rozšiřují, aniž by zjistili, jaká je skutečnost. První dva z takových mýtů Vám dnes zprostředkuji. A řekneme si, jak je to doopravdy :)

Mýtus č. 3: „Montessori pedagogika nepodporuje kreativitu.“

Rozvoj kreativity je zapojen do všech oblastí Montessori filozofie. U dětí je podporována individualita, mají množství příležitostí k objevování světa kolem sebe. V Montessori zařízeních vychovatelé pečují o rozvoj tvůrčího procesu v každém dítěti. Metoda Montessori navíc podněcuje kreativitu tím, že rozvíjí vnímání, úsudek a dovednosti nezbytné k vyjádření myšlenek a emocí, a současně také schopnost ocenit toto nadání u jiných dětí.

Mýtus č. 4: „Montessori systém je určen jen pro děti se speciálními potřebami“

Montessori pedagogika je využívána u dětí všech schopností a dovedností. Ačkoli Dr. Montessori začala své principy aplikovat právě na handicapovaných dětech v chudinských čtvrtích města Říma, velice brzy si uvědomila, že její filozofie může významně podpořit vzdělávání všech dětí. Montessori nabízí jedinečný způsob výuky, který může zapojit všechny děti, ale právě i ty se speciálními potřebami, aniž by byly stigmatizovány.

Je škoda, že alternativní formy vzdělávání jsou vyhledávány rodiči až v případě, že jejich děti nějaké potíže mají, přitom na kterékoli dítě má využití Montessori pedagogiky obrovský vliv. 

Mýtus č. 3: „Montessori pedagogika nepodporuje kreativitu.“

Rozvoj kreativity je zapojen do všech oblastí Montessori filozofie. U dětí je podporována individualita, mají množství příležitostí k objevování světa kolem sebe. V Montessori zařízeních vychovatelé pečují o rozvoj tvůrčího procesu v každém dítěti. Metoda Montessori navíc podněcuje kreativitu tím, že rozvíjí vnímání, úsudek a dovednosti nezbytné k vyjádření myšlenek a emocí, a současně také schopnost ocenit toto nadání u jiných dětí.

Mýtus č. 4: „Montessori systém je určen jen pro děti se speciálními potřebami“

Montessori pedagogika je využívána u dětí všech schopností a dovedností. Ačkoli Dr. Montessori začala své principy aplikovat právě na handicapovaných dětech v chudinských čtvrtích města Říma, velice brzy si uvědomila, že její filozofie může významně podpořit vzdělávání všech dětí. Montessori nabízí jedinečný způsob výuky, který může zapojit všechny děti, ale právě i ty se speciálními potřebami, aniž by byly stigmatizovány.

Je škoda, že alternativní formy vzdělávání jsou vyhledávány rodiči až v případě, že jejich děti nějaké potíže mají, přitom na kterékoli dítě má využití Montessori pedagogiky obrovský vliv. 

Víte, že úspěšnost alternativní pedagogiky se pohybuje mezi 50 – 80%, přičemž u tradičních metod je to jen 20%?

Mýtus č. 5: „Montessori je drahé“

Na prvním místě stojí respektování principů výchovy a ztotožnění se s filozofií systému. A pomůcky? Je pravda, že originální pomůcky od světových výrobců jsou drahé, ale dají se různě nahradit a třeba doma je vůbec nepotřebujeme. V každé domácnosti se najdou misky, džbánky, lžíce, krabičky s různými uzávěry, fazole, kaštany, voda… I s tím si děti vystačí. Mohou přesýpat, přemísťovat, šroubovat, přelévat. Na nácvik zapínání knoflíků nepotřebujeme drahý zapínací rám. Stačí pyžamová košilka a můžeme začít. A kdo již má tyto, jak jim Montessori metoda říká - aktivity praktického života - za sebou, může si hodně pomůcek vyrobit sám. Děti s tím rády pomůžou.


Mgr. Hana Syslová Vlčková

www.Miniskolka-Monte.cz

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - Mýty v Montessori pedagogice II.

Reklama