LFŠ 2014: Nahlédnul jsem do budoucnosti (nejen) kinematografie.

29.7.2014
V sobotním parném dni, kdy se pozvolná kola letošní filmovky teprve rozjížděla, jsem zaměřil svou pozornost na tolik opěvovanou osobnost v osobnosti Petera Greenawaye. Popravdě jsem o něm slyšel prvně až nyní. O to více hořela má zvědavost, když jsem se vydal na jeho přednášku s titulem "Smrt kinematografie".

Přibližně 15minut před začátkem akce jsem se dostavil na místo určení do Kina Hvězda. Už samotný štrůdl lidí, čekajících na možnost proklouznout do sálu naznačoval, že se bude jednat o výjimečné setkání. 

Začátek akce se bohužel opozdil o více jako půlhodinu, což nebylo v sobotním horku příliš povzbudivé. Posunutí času však nebylo způsobeno rozmařilostí samotného aktéra. Vinu časového posunu způsobila technika. 

Do plného sálu lidí přišel šedovlasý  muž oznámit, že celosvětová kinematografie je již dávno mrtvá...

Do plného sálu přišel šedovlasý muž, jehož elegantní nástup a plynulá angličtina nenechala už od začátku nikoho na pochybách, že se bude jednat o skvostný monolog solitera ze světa umění, tvořícího své vize a sny v oblasti kinematografie. Peter Greenaway je vskutku osobnost. Přímočarý vizionář, který si stojí za svým přesvědčením. Jeho rozhodnost a odhodlání vás okamžitě pohltí a cítíte, že stojíte u zrodu inspirativních názorů, se kterými se v budoucnu setkáte v reálné podobě. Jaké tedy byly myšlenky Petera Greenawaye?


Peter Greenaway obecně hledá nové výrazové prostředky filmu a nastavuje tak nové obzory.


HlavNÍ MYŠLENKY PETERA GREENAWAYE

Novou svatou trojici v dnešní společnosti tvoří mobilní telefon, laptop a digitální kamera - díky této svaté trojici může člověk vytvářet vlastní produkci a tím pádem tak podkopává kinematografii.

31. 1983 "zemřelo kino", byl to den, kdy vzniklo dálkové ovládání u televizních příjimačů - vznikl interaktivní formát a aktivní forma zábavy (přepínání kanálů, nastavování televizoru apod), dosavadní pasivní forma tak navždy zanikla.

Nastává 2. Gutenbergovská revoluce, konkrétně se jedná o masivní celosvětovou gramotnost práce s počítačem a moderními technologiemi.

Film by měl být obrazovým mediem s dialogem myšlenek a obrazu - měl by opustit současný trend, kdy je tvořen na základě textu (film = ilustrace psaného textu, např. Harry Potter). 

ČTYŘI TYRANIE - HLAVNÍ DŮVODY UMÍRÁNÍ FILMU

1) Orámovaná obrazovka

V přírodě neexistuje rámec. V kinosále je to umělý a nepřirozený fenomén, který je nutné odstranit a koncepčně vylepšit.

2) Přerušení pouta mezi kinem a psaným textem

Film by měl být obrazovým mediem s dialogem myšlenek a obrazu.

3) Změna postoje k hercům

Současný herec = někdo, kdo se naučil předstírat, že se na něj nikdo nedívá.

4) Film se musí zbavit kamery

Kamera = ubohost, zaznamenávající, co se děje před kamerou, nikoliv však zaznamenávání myšlenek!

ukázka díla z dílny Petera Greenawaye





Připravil: ​Aleš Durďák

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - LFŠ 2014: Nahlédnul jsem do budoucnosti (nejen) kinematografie.

Reklama