Jak se pracuje s „prcky“ v Miniškolce Monte?

3.7.2014
Dnes jsem se rozhodla vyzpovídat velkou oporu našeho týmu, skvělou lektorku, oblíbenou “tetu” Ivetu Jelečkovou, která provází děti v naší Miniškolce Monte již od počátků.

1. Pracovat s takto malými dětmi je určitě mnohdy náročné, ale začněme pozitivně J. Co se Vám na Vaší práci nejvíce líbí?

Na práci s dětmi se mi líbí, že vidím pokroky, které děti udělaly během těch měsíců, co dochází do školky. Pokroky ve všem. Např. když vidíte, jak se dítě, které mělo panický strach z dětí, najednou začlení do kolektivu, v tu chvíli si uvědomíte, že má vaše práce smysl.

2. Jak se připravujete na výuku, kde berete inspiraci?

Připravuji pomůcky a aktivity podle toho, jakou mají děti zrovna náladu. Většinou si večer projdu v hlavě, co je ten den, nebo týden bavilo a pokud mají děti potřebu, tak tu aktivitu zopakujeme i následující den. Některé aktivity chystám jen jednou týdně, a tak jsou dětem vzácné a neomrzí se.

Inspiruji se na spoustě webových stránek, kde jsou návrhy, jak vyrobit pomůcky, nebo zavádím již osvědčené pomůcky od kolegyň z Montessori kurzů. Ale největší inspirací jsou mi samotné děti, které mnohdy přijdou na tak úžasné věci, které by nás dospělé nenapadli. Pak se kolikrát přistihnu, že jsem do některých aktivit zabraná stejně intenzivně jako děti.


3. Které aktivity s dětmi děláte nejraději a jaké zase nejvíce baví děti?

Já s dětmi nejraději maluji a tvořím. Musím říct, že to je taky velice oblíbená činnost dětí. Pokud na ně nezbude místo u stolu s výtvarkou, tak si to místo prostě udělají, i kdyby měly malovat na sousedův papír. Co děti ještě baví…. Když vytáhnu hudební nástroje, už jsou děti naučené, že si vezmou polštářky a posedají si do kruhu a jdeme zpívat.


4. Jak malé děti pobyt v Miniškolce zvládají?

Jsou děti, které přijdou do školky poprvé a tváří se, že už tam chodí půl roku. Jiným dětem trvá přibližně dva až tři týdny, než si zvyknou. No a pak jsou děti, které do školky chodí půl roku a pokaždé se chovají, jak kdyby tam byly poprvé. (smích)

Většina dětí si na maminku během dne nevzpomene. Když ale přijde někdo nový a celý den pláče, je to náročně nejen pro to dítě samotné, ale i pro děti, které už jsou zaběhlé. Najednou vám tam nepláče jedno dítě, ale rovnou čtyři. Pak už záleží jen na tom, zda dítě zaujmete nějakou pomůckou a uklidní se, nebo pomůcku odmítne a čeká jen na maminku. Je to individuální a ke každému dítěti musíte přistupovat odlišně.

Někdy zjistíme, že „pláče“ spíš maminka, která nemá vyřešeno to, zda dítě dávat nebo nedávat do školky. Pláčem dítěte si pak vlastně potvrzuje, co má v hlavě. Dítě by to určitě zvládlo, ale…







5. Co považujete za největší výhodu Montessori vzdělávání?

Líbí se mi, že má dítě na výběr, co chce dělat. Jistě, nemá úplnou volnost. To je mylná představa lidí, kteří odsuzují Montessori výchovu, aniž by se o ni více zajímali. Určité hranice se musí dítě naučit respektovat a v Montessori na to dbáme obzvlášť.

6. Co byste vzkázala rodičům, kteří ještě váhají s návštěvou Montessori zařízení?

Že nemusí mít obavy, že by to jejich dítě nezvládlo. Děti rády objevují nové věci a Montessori pomůcky jsou přímo stvořené k objevování. Nedávno jsem jim donesla magnet a hledaly jsme spolu kovové předměty, které se na něj uchytí. Všechny děti do jednoho byly překvapeny, že se kovová lžička dá použít i k něčemu jinému, než k jedení jogurtu.


Připravila: Hana Syslová Vlčková


www.miniskolka-monte.cz


​​


Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - Jak se pracuje s „prcky“ v Miniškolce Monte?

Reklama