Fitnessák Martin Cetkovský: Nikdy se nevzdávám a bojuji až do konce.

18.6.2014
Martina znám z fitka v Uherském Hradišti, kde jsme se dříve potkávali. Je to kluk, který je disciplinovaný a jde si za svým cílem. To jsou předpoklady pro závodní kulturistiku naprosto ideální. Pamatuji si, že se dříve Martin závodním prknům bránil, ale jak je jednou okusil, tak jim naprosto propadl. A jeho výsledky jsou přímo skvělé. Posuďte sami: 1. místo na Mistrovství světa fitness , 3.místo na Mistrovství evropy fitness a k tomu celkem 12 soutěžních startů!   Martin je dobrým příkladem toho, že pokud máte motivaci a buldočí povahu, dosáhnete svého cíle. 

Martine, jaký byl první impuls a motivace pro návštěvu posilovny? Věnoval ses předtím nějakému sportu?

Hrál jsem volejbal , a vzhledem k tomu, že jsem zůstal největší z Hobbitů (mám jen 168cm), tak bohužel cesta k podobným sportům nevedla. Jinak mám rád a provozuji jakékoliv sporty. Cvičení mě začalo bavit i díky tomu , že nemusím na nikoho čekat jako v týmových sportech.


Denně jím i 7 jídel. Jídla si chystám na každý den ve formě balíčků.


Kulturistika je ojedinělou sportovní disciplínou, kdy se by o sebe člověk měl dbát 24hodin denně. Jak probíhá Tvůj běžný den?

V mém případě hodně  záleží na tom, zda je pracovní den či  víkend.  Každé ráno ovesná kaše, za 3 hodiny vajíčka, zase kaše , maso,  na noc tvaroh s oříškama.

Nejdůležitější je naplánování 3 hodinnového systému konzumace jídla, takže je to příprava na celý den. Nikde a nic si nekupuji, ale vše si dopředu nachystám, nabalíčkuju. V podstatě jsem si zvyknul na absolutně pravidelné stravování. Pro běžného člověka to může vypadat zajímavě, když si uprostřed nějaké aktivity  rozbalím svačinu a papám. Prostě nemám klasický oběd či večeři, jednoduše jím denně 5,6 či 7 jídel.

Při přípravě na závody musíš kompletně změnit svůj jídelníček. Můžeš nám nastínit co v takovém předzávodním období konzumuješ a jak dlouho taková dieta trvá?

Především záleží na tom, kolik na sebe člověk nabalí v mimosoutěžním období nezdravého tuku. Má běžná váha se pohybuje kolem 85kg a na soutěži v kulturistice nesmím mít více jak 71kg.

Většinou se jedná o cca 4 měsíční cyklus, kdy dodržuji dietu. Jsem z těch, kteří bohužel v mimosoutěžním období hodně přiberou, takže musím začít dříve s dietou.

U diety obecně záleží na tom, kolik má člověk pohybu a jaký má metabolismus. Jelikož nedělám jen čistokrevnou kulturistiku , ale chodím do akrobatické gymnastiky, tak na začátku diety jím možná více kalorií než většina populace. Spíše se raději najím a přidám více pohybu, než být hladový a snižovat kalorický příjem. Jen pro zajímavost: na konci diety absolvuji  mimo trénink posilovně a také denní dvouhodinovou jízdu na rotopedu jako kardio.


Jak v dietě předcházíš chuti na sladké?

Jednoduše "oblbuji" tělo zdravým jídelníčkem. Zdravé jídlo může být velice chutné. Takže například pokrmy dochucuji  s  perníkovým kořením, skořicí,sladidly či stévií. Hlavně se vyhýbám jednoduchým cukrům. ale to nedávám moc ani v mimosoutěžním období.  


V nezávodní etape je se tedy stravuješ jak?


Jednoduše přidám více nezdravého jídla nebo si dopřeju větší množství příloh a podobně. Avšak stále dodržuji 3hodinové etapy mezi jídly.

Dále funguji jako normální člověk miluji pivo, jím pečivo, rohlíky, pizzu. Ale když si takto dopřávám, tak přidávám více pohybu.  Tu sedí heslo: vše co se na vás třepe je tuk !!!


V loňském roce jsi měl řadu úspěchů na poli sportovním. Jaké sis odvezl zážitky z Mistrovství světa v Řeckum, kde jsi zvítězil?

Do Řecka jsem doletěl 3 dny před mistrovstvím , takže to bylo přežívání bez jídla. Ale to okolí, sluníčko, pláže prostě paráda. No a pak po nadmíru úspěšném skončení následovalo veliké hodování (kdo mě zná ví co dokážu snist). A užívání s ostatními závodníky krásných chvil na ostrově Zakyntos.





Je závodní kulturistika finančně náročný sport? Můžeš nám přiblížit kolik stojí taková příprava na závody?

Tak je potřeba rozlišit tzv. objemovou přípravu, soutěžní přípravu a samotné závody.

V objemové přípravě se snažím hodně jíst a proto si sám vařím ve velkém. Například si uvařím   kilo brambor,   nebo třeba 10 pytlíku rýže. 

Soutěžní příprava není drahá. Nejvíce utrácím  za maso a zeleninu. A mimo to si nic nekoupím, takže moc neutratím , myslím že utratím méně než normální člověk.

Další věc jsou doplnky stravy - suplementy . Zde můžete utratit neskutečné peníze. Reklamy ze všech stran nabádají k nákupu suplementů a to považuji za vyhozené peníze.

Samotné závody samozřejmě také něco stojí. Platí se startovné, barva (to je to, po čem vypadám jak černoch). ubytování , dopravné, je to jakási taky částka. Myslím si , že pro člověka s běžným příjmem se to finančně dá zvládnout.

Jaké jsou Tvé další sportovní plány?

Vše je otázka dalšího posunu a zdraví. Poté co jsem vybojoval mistra světa ve fitness a 5.místo na světě v kulturistice, jsem začal přemýšlet nad další metou. Byla to tedy otázka obhajoby , jenže zdraví mám jedno a sem tam něco pobolívá. Takže po 4 letech závodní činnosti si dávám rok pauzu.

Každopádně titul chci obhájit další rok nebo jít na maximum do kulturistiky.  Zatím se rozhoduji, obě disciplíny se nedají dělat naplno.

Chtěl bych závodit v USA  na Naturální OLYMPII, to je nejkvalitnější soutěž vůbec, taková obdoba olympiády v kulturistice a fitness.


Dá se skloubit závodní kulturistika s běžnou prací?

No jak se to vezme.  Spousta lidí se vymlouvá , že nemají čas a podobně. Já  jsem chodil cvičit ráno na 5:30 do posilovny, abych stíhal práci a rodinu. No a místo kardio, jednoduše dceru za krk a rychlá chůze a tělo spaluje jako prase :-)

Nehledám jak to nejde , ale jak to jde a třeba kombinace s rodinou, koníčky.


Čemu se věnuješ ve svém volném čase?


Pokud nepracuji nebo se nevěnuji dceři, tak je to  kolo, plavání, brusle nebo si jen tak zajdu do sauny. Rád píšu o články o cvičení a celkově se snažím dodržovat zdravý životní styl.

Máš vzkaz pro čtenáře Slováckého magazínu? Řekni cokoliv, co máš na srdci.

Chci vzkázat každému , ať se nevzdává, sportuje  v jakém koliv sportu, který ho baví. Makejte a ukažte svému okolí, že na to máte. Přemýšlejte tak, jak pomoci svému tělu z dlouhodobého hlediska. Udělejte si čas na sebe, vaše tělo vás živí, pokud nebudete zdraví, tak nemůžete ani vydělávat peníze.

 Já můžu se cvičením každému pomoci, ale pokud skutečně chcete něco změnit, nemůžeme být všichni mistři světa. 99% lidí může vypadat naprosto skvěle, ale také se skvělé cítit. Ne vypadat jen jak z časopisů, ale nepotit se a nefunět při chůzi do schodů .....Myslím si, že to není o chození do posilovny , ale o funčním tréninku, dle vašeho zaměstnání a podobně.


Připravil: Aleš Durďák



Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - Fitnessák Martin Cetkovský: Nikdy se nevzdávám a bojuji až do konce.

Reklama