Den v Miniškolce

23.5.2014
Často se nás rodiče ptají, co vlastně děti během dne v Miniškolce Monte dělají. Ráda Vám nabídnu ukázku toho, jak to vypadá, když dítě zůstane celé dopoledne. Každý den samozřejmě není stejný, ale spousta aktivit se opakuje, protože je považujeme za důležité a děti je zbožňují.

7:30 Začínáme! Do Miniškolky přichází první dětičky. Paní učitelka je vítá mezi dveřmi.

8:00 Děti se sejdou uprostřed koberce. Paní učitelky chystají hudební nástroje a začínají se zpívat písničky. „Emičko, ty nechceš mezi nás? Tak nevadí, můžeš tam zůstat pracovat.“Považujeme za důležité, aby děti nebyly do činností nuceny a měly dostatek času svou práci dokončit.

8:35 Paní učitelka všechny vyzve, aby si vybrali oblíbenou pomůcku. Děti se rozutečou každé na jinou stranu. Někoho zajímá praktická činnost – přendávání čočky, třídění fazolek nebo třeba strouhání mýdla. Jiní si vyberou z oblasti botaniky nebo zoologie – třeba skládačku stromu či žáby. Na výběr jsou také oblíbené „mokré“ aktivity s využitím vody. Mladší děti okouzlí zatloukání kolíků, „pokladnička“ nebo třeba vkládání. Starší děti baví třeba třísložkové karty se zvířátky nebo hudebními nástroji. „Matýsku, ty chtěl by ses podívat na tuto knížku?“

Chceme, aby děti měly možnost svobody výběru, aby měly možnost učit se samy rozhodovat. Nenutíme je, aby pracovaly s námi vybranou pomůckou, ale pokud si nevědí rady, paní učitelky jim rády pomohou. Bedlivě přitom sledují, v jakém senzitivním období se nachází a které činnosti by je tím pádem mohly rozvíjet.

9:05 „Papa!“ Martínek ještě neumí pořádně mluvit, ale tentokrát mu paní učitelka dobře rozumí. Připraví svačinku a Martínek se s radostí pustí do jídla. Do jogurtu zaboří lžičku a pokouší se trefit do pusy  :-)

Děti do 3 let ještě nejsou schopny dodržet přesně časové ohraničení, stanovené dospělými, proto v naší Miniškolce máme volný čas svačinky podle potřeb dětí. Zároveň děti vedeme k tomu, aby co nejdříve zkoušely samostatně všechny činnosti, zejména ty, co souvisí s péči o jejich tělo.


9:30 Paní učitelka začne chystat výtvarné potřeby s připravenými materiály na aktivity, které se liší podle „sezóny“. Dnes se budou vyrábět větrníky. „Děti, kdo si chcete vyrobit větrník, přijďte za mnou.“ Někteří se rychle přiřítí, paní učitelka je „vrací“ uklidit si věci. Těm malým pomáhá. Jiní zůstávají u původní činnosti, větrníky je nezajímají.

Zapojujeme dostatek tvořivých aktivit, ať už samostatných nebo společných, a to vždy s ohledem na roční období či aktuální svátky.


10:35 Čas na péči o naše prostředí! Někteří s nadšením leští zrcadlo či utírají prach na poličkách. Je potřeba také nakrmit rybku Monty a zalít květiny.


Děti zapojujeme do péče o prostředí. Je to důležité pro jejich samostatnost. Také to děti učí chápání času – musíme na rybku myslet, aby měla co jíst.


11:05  Pohyb, pohyb, pohyb! To dá rozum, že se potřebujeme i hýbat. Děti baví taktilní kotouče, tanec nebo třeba zábavné činnosti s padákem.

11:55 Ti, co mají oběd z domova, se na závěr posilní. Uf, je to potřeba, když vydali tolik energie!

12:30 Rodiče, nebo i babičky či dědečci, přicházejí. Na shledanou zase zítra!


Připravila: Hana Syslová Vlčková


 www.miniskolka-monte.cz



Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - Den v Miniškolce

Reklama