16 000 titulů za rok, kdo se v tom má vyznat?!

21.3.2014
Český knižní trh zahltil v roce 2012 (data z roku 2013 ještě nejsou k dispozici) čtenáře 16 000 knižními tituly, což průměrně činí 1 333 knih měsíčně, 333 knih týdně a 44 knih denně (počítaje v to soboty i neděle)! Přestože dnes a denně slýchávám, jak upadá zájem o čtení, spisovatelé, knihkupci, distributoři i nakladatelé svorně naříkají, že se sotva drží nad vodou, a přesto všechno byl roční obrat knižního trhu ve stejném roce 8,2 miliardy korun utržený za 21 milionů prodaných výtisků.

Zkusme prozkoumat skladbu 16 tisícovek knih v několika kritériích. V tématickém spektru převládá beletrie, která tvoří 40,2% celkové produkce, společenské vědy a umění 26,5 %, ekonomie, právo a politika 14,8% atd. Knihy pro děti tvoří necelých 10 % titulů (nezapočítávám učebnice). Z cizích jazyků bylo přeloženo 34 % knih, kterým suverénně vládne angličtina (56,7 % všech přeložených titulů).  Ale dost již bylo nudné statistiky… 


Podle čeho se ale orientovat v záplavě nepřeberného množství knih? Podle obálky?

Vžijme se do role zákazníka, který vstupuje do knihkupectví s bohulibým úmyslem zakoupit si knihu, ale nemá zcela jasnou představu o titulu, chce pouze čtivou, dějově zajímavou, řemeslně slušně napsanou beletrii, která jej nebude nudit. Podle čeho se ale orientovat v záplavě nepřeberného množství knih? Podle obálky? Asi stěží, když každá druhá je podle ní bestseller a období, kdy bestsellery představovaly vysoce hodnotnou a až do současnosti uznávanou literaturu, skončilo někdy v polovině minulého století. Pokud bychom se držely anglického překladu (best sell - nejlepší prodávat), tak dnes by pro tyto knihy bylo patrně výstižnější pojmenování absolutsellery. Podle anotace? To také nepůjde, protože neexistuje nakladatel, který by vás dopředu upozornil ve smyslu: „Nová kniha populárního autora XY rozhodně nepatří k tomu nejlepšímu, co XY napsal, navíc byla z finančních důvodů přeložena středoškolským studentem, proto omluvte případné textové nesrovnalosti.“ Možná bychom si knihu mohli zakoupit podle názvu? 

Zkusme letmo přeběhnout hřbety knih: Zabijáci; Vrazi bez tváře; Jarní mrtví; Letní smrt; Podzimní vražda; Zimní oběť; Páté roční období…chaos v hlavě roste, ale chceme si přece koupit kvalitní emocionální zážitek, proto pokračujeme ve výběru: Velká kniha čůrání; Drby z dívčích záchodků; Jak být neodolatelná pro každého muže s podtitulem Budete tak přitažlivá, že se téměř neubráníte jít na rande sama se sebou!; Můj pinďour; Debordelizace hlavy aneb Zprimitivněte k úspěchu; 400 faktů, ze kterých vám vybuchne mozek… a protože máte pocit, že ten váš už brzy exploduje, neslyšně vycouváváte ven z obchodu a letmým pohledem míjíte další vydavatelské skvosty Nabíječ; Bylo jedno hovínko; Sundáš mi kalhotky?...


V dobách ještě ne tak dávno minulých patřilo k dobrému jménu všech českých deníků, mít v kulturní rubrice kvalitní recenzenty, kteří leckdy dokázali čtenáře nasměrovat ke kvalitní a čtivé literatuře. Kdeže loňské sněhy jsou… Co zbylo z původně lite-rární Orientace Lidových novin, v níž najdeme mix všeho možného (tipy na parfémy počínaje a kuchařskými delikatesami konče) mimo knih. 


Zkusme letmo přeběhnout hřbety knih: Velká kniha čůrání; Drby z dívčích záchodků; Jak být neodolatelná pro každého muže s podtitulem Budete tak přitažlivá, že se téměř neubráníte jít na rande sama se sebou!; Můj pinďour...

Poslední výjimkou zůstává příloha deníku Právo Salon a potencionálnímu čtenáři nepomohou ani jiná média, kde poslední skutečnou baštou literatury zůstává Český rozhlas Brno. Všude jinde funguje propagace knih pouze formou placené či skryté reklamy a díky tomu se dnes bestsellerem může stát prakticky cokoli.​ Teď patrně očekáváte pointu nebo shrnující odpověď, ale tentokrát se žádná nekoná. Mohu pouze doporučit specializované literární časopisy či internetové portály nebo návštěvu Knihovny BBB, kde vám knihy doporučí odborníci. Také samozřejmě nemohou přečíst nebo znát všechny knihy, ale minimálně vědí, která z nich se dobře půjčuje.


 Všude jinde funguje propagace knih pouze formou placené či skryté reklamy a díky tomu se dnes bestsellerem může stát prakticky cokoli.​


Existuje i možnost, že si všichni vydavatelé prostudují knihu Jak stvořit pecku na trhu a pokud příručka skutečně funguje, možná budeme v příštích letech vybírat ze 16 titulů ročně, což bude 1,3 titulu měsíčně, 0,3 titulu týdně…. ​​



Radovan Jančář, ředitel Knihovny BBB

www.knihovnabbb.cz



PS: Omlouvám se za některé výrazy, ale všechny uvedené tituly (kurzíva) legálně vyšly v ČR

Líbí se Vám náš článek? Dejte o něm vědět vašim přátelům.

Komentáře k článku - 16 000 titulů za rok, kdo se v tom má vyznat?!

Reklama